Gratis brochure

 

Tips voor een coachingsgesprek

Zes tips om een doeltreffend coachingsgesprek te voeren met je cliënt

 

Elke coach voert op regelmatige tijdstippen coachingsgesprekken met zijn cliënt. Een ervaren coach dringt tijdens een coachgesprek door tot de kern van de zaak. De juiste vragen stellen, blijven doorvragen, samenvatten, feedback geven: het zijn vaardigheden die je als coach moet beheersen. In de coachingsopleidingen van NHA komt het voeren van een coachingsgesprek ruim aan bod.

 

Tips voor coachingsgesprek

Coaching is geen therapie. De coach is een begeleider, iemand die zijn cliënt ondersteunt. Het is niet de bedoeling dat een coach de baas speelt in een gesprek.

Voor een coach zijn goede coachingsvragen de belangrijkste hulpmiddelen. Een coachingsgesprek voorbereiden en voeren met een cliënt zijn de kerntaken van een coach. Dankzij coachingsvragen wordt een cliënt bewust van zijn denkpatronen en de invloed hiervan op zijn leven.

Enkele tips voor een doeltreffend coachgesprek:

  • Stimuleer de cliënt, door het stellen van gerichte vragen, om zelf naar oplossingen te zoeken, voor zichzelf doelen te stellen en zelf zijn leven richting te geven.
  • Blijf doorvragen tot je de kern van het probleem hebt bereikt.
  • Moedig de cliënt aan en ondersteun de cliënt als deze het moeilijk heeft, maar dring als coach nooit je mening op.
  • Zorg steeds voor een gepersonaliseerde aanpak. Coaching is maatwerk.
  • Wees nieuwsgierig naar de beweegredenen van je cliënt, toon interesse, schenk je aandacht voor 100% aan je cliënt.
  • Gebruik je eigen levenservaring en moedig de cliënt aan om bepaalde zaken te relativeren en in het juiste perspectief te zien.

 

Coachingsgesprek: voorbeeldvragen

Een goede coachingsvraag dwingt de cliënt om zelf te praten in plaats van passief te luisteren. Hierdoor moet de cliënt zich concentreren op het gesprek, moet hij zelf in actie komen, moet hij zelf nadenken. Een aantal voorbeelden van veel gebruikte coachingsvragen:

  • Open vragen: ‘Hoe komt het dat…?’, ‘Wat is de reden dat…?’
  • Vragen naar emoties: ‘Wat gaat er nu door je heen?’, ‘Hoe voel je je daarbij?’
  • Vragen die de cliënt zelf naar oplossingen doet zoeken, bijvoorbeeld: ‘Wat is de reden dat dat zo is?’, ‘Hoe ga je dat in de toekomst aanpakken?’
  • Doorvragen over een bepaald onderwerp: ‘Kun je daar een voorbeeld van geven?’, ‘Kun je dat toelichten?’
  • Vragen om te controleren dat je de cliënt goed begrepen hebt: ‘Klopt het dat je…?’, ‘Heb ik het goed begrepen dat…?’

 

Coachend leidinggeven

In veel bedrijven en organisaties vinden er coachingsgesprekken plaats tussen leidinggevenden en medewerkers. Deze gesprekken gaan natuurlijk niet over persoonlijke kwesties, maar over professionele zaken.

Bij ‘coachend leidinggeven’ streeft de leidinggevende ernaar om de medewerker naar eigen inzicht problemen op de werkvloer te laten oplossen en de zelfstandigheid van de werknemer te vergroten. Bij deze vorm van coaching is het belangrijk dat het coachingsgesprek professioneel blijft. Het is niet de bedoeling dat de leidinggevende de rol speelt van personal coach.

 

NHA biedt in elke branche bedrijfscursussen aan

- Beauty en wellness
- Coaching
- Dierenverzorging
- Fotografie en film
- En vele anderen

 

Alle cursussen bekijken »

 

Gratis 9 inch tablet + toetsenbord bij elke inschrijving*

Daarom NHA

  • 15 dagen gratis op proef
  • Persoonlijke begeleiding door vakdocent
  • Studeer in jouw eigen tempo
  • Lesgeld terug als je niet slaagt!
  • Start direct met de cursus

Advies nodig?

Bel onze studieadviseurs voor meer informatie over een coachingscursus.

 

03 / 257 51 91

24 uur/dag bereikbaar

Op de hoogte blijven

Wil je als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste opleidingen en het laatste nieuws? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Succesvol aangemeld!