1. Niet meer overwerken
Meer werken staat niet gelijk aan meer werk afkrijgen, ondanks dat veel mensen dit denken. Stop daarom met overwerken. Hoe meer tijd je tot je beschikking hebt, hoe langer je erover zult doen om taken af te krijgen. Ook je concentratie komt het niet ten goede als je regelmatig extra uren maakt.
Wil je jouw balans tussen werk en privé verbeteren? Dan leer je best jouw gewoonte om over te werken af. Maak bijvoorbeeld met jezelf de afspraak dat je geen werk meer doet na 18.00 uur. Daarna sluit je je laptop af en zet je je werktelefoon uit. Ook kan het helpen om direct na je werkdag een privéafspraak in te plannen zodat je niet langer doorwerkt.
2. Maak tijd voor privéafspraken
Kom jij er vaak niet aan toe om af te spreken met vrienden, te gaan sporten of tijd vrij te maken voor je hobby? Dat komt doordat je dit niet van tevoren in je planning zet. Maak deze privéafspraken net zo belangrijk als werkafspraken en zet ze in je agenda. Dan zul je het sneller ook écht gaan doen.
Door tijd te nemen om te ontspannen zal je productiviteit op het werk ook toenemen. Je laat je job dan even volledig los en kunt je batterij weer opladen. De volgende dag ga je weer vol energie naar je werk.
3. Plan voldoende tijd voor je taken
Onderschat jij wel eens de tijd die je nodig hebt om een taak te voltooien? Dit kan je planning flink verstoren. En aan het einde van je werkdag heb je het gevoel dat je je werk niet hebt afgekregen. Dit kan er toe leiden dat je gaat overwerken.
Trap dus niet in deze valkuil en zorg ervoor dat je wat extra tijd inplant voor elke taak. Of laat wat ruimte in je agenda vrij voor als iets langer duurt dan je had gepland. Je kunt dan ook een spoedgeval makkelijker opvangen. Houd er ook rekening mee dat je niet de hele dag evenveel energie hebt. Plan daarom geen ingewikkelde taken op momenten dat je minder concentratie hebt.
4. Zeg eens wat vaker nee
Een uitnodiging voor een meeting waar je niet veel aan kunt bijdragen, opdrachten die niet binnen jouw taakomschrijving passen of een klant die vraagt of je dezelfde dag nog snel iets kunt aanleveren. Tegen sommige dingen kun je beter nee zeggen.
Heb jij moeite met nee zeggen? Dan ben je niet de enige. Veel mensen vinden dit lastig. Maar het kan een oorzaak zijn voor een verstoorde werk-privé balans. Probeer daarom eens wat vaker op een vriendelijke, maar duidelijke manier nee te zeggen. Je zult merken dat je er steeds beter in wordt.
Lees ook: Vaker nee zeggen, zo doe je dat! 5 tips
5. Delegeren kun je leren
Kom jij structureel tijd te kort? Kijk dan eens of je niet een deel van jouw taken kunt delegeren. Je moet niet alle taken die je krijgt per se zelf uitvoeren. Misschien is er wel iemand die dit beter of sneller kan.
Delegeren kan veel voordelen opleveren. Zelf houd je namelijk meer tijd over om aan je belangrijkste taken te werken. En misschien kan een collega zich dankzij de taken die hij of zij van je overneemt weer verder ontwikkelen. Voel je dus niet schuldig als je iemand anders vraagt om iets voor je te doen.
6. Geef je eigen grenzen aan
Sommige mensen hebben het gevoel dat ze 24 uur per dag bereikbaar moeten zijn voor hun werkgever. Maar jouw werkgever mag dit niet van jou verlangen. Daarom is het belangrijk dat jij zelf een tijdstip kiest waarna je niet meer bereikbaar bent. En zorg dan dat je je daar ook aan houdt.
Je bent niet verplicht om elke mail dezelfde dag nog te beantwoorden. En als je een telefoontje hebt gemist, kun je die persoon ook de dag erna nog terugbellen. Neem tijdens je werk ook genoeg pauzes. Geef je eigen grenzen aan en ga er niet overheen. Anderen zullen dan vanzelf leren om die grenzen te respecteren.
Wil jij nog meer tips over hoe je een goede werk-privé balans creëert? In de cursus Timemanagement leer je hoe je jouw tijd zo efficiënt mogelijk gebruikt. Vraag nu een gratis proefles aan!
Ja ik wil een gratis proefles! »